Iets melden bij de gemeente (concept)

Buitenruimte

Schade, zwerfvuil of groen meldenZiet u iets dat niet in orde is? Een kapotte stoeptegel, afval op straat, volle prullenbak of overmatig blad van de bomen?
Grof- of huisvuil meldenIs de container vol of staat er afval naast? Is uw container niet geleegd? Of wilt u grofvuil melden?
Kapotte lantaarnpaal meldenHeeft u een storing te melden in de openbare verlichting, bijvoorbeeld een kapotte lantaarnpaal, dan kunt u dit melden bij de gemeente.
Overlast water en riolering meldenHeeft u wateroverlast? Blijft het regenwater op straat staan door een verstopte kolk? Of komt er stank of water uit het riool?
Gladheid meldenIs het op straat glad door sneeuw of bevriezing? Meld het de gemeente.
Ongedierte melden (KAD)Bij overlast van muizen en ratten, in het openbaar gebied en ook op uw privéterrein, moet u hiervan melding maken bij het landelijk kennis- en adviescentrum op het gebied van dierplaagbeheersing en milieubescherming (KAD). Dit gaat niet meer via het meldpunt van de gemeente.
Dierenmishandeling of dierenverwaarlozing meldenIs een dier in nood of gewond, of wordt u geconfronteerd met mishandeling of verwaarlozing van dieren? Bel dan het centrale meldpunt 144 Red een dier. 
Dode dieren meldenZiet u een dood dier? Raak het niet aan, maar meld het.
Ontoegankelijke of onveilige situatiesZiet u een moeilijk toegankelijke stoep? Kunt u er met een rolstoel, rollator of kinderwagen niet door? Of vindt u het ergens onveilig?

Wonen

Woonoverlast meldenWanneer de overlast zodanig is dat u er niet uitkomt in een gesprek met uw buren en Buurtbemiddeling niet heeft geholpen, dan kunt u een melding van woonoverlast doen bij de gemeente.
Milieuklacht meldenVeroorzaakt een bedrijf geluid-, geur- of stofoverlast. U kunt dit rechtstreeks melden bij Milieuklacht Gelderland.
Ongewenst verhuurgedrag meldenHuurt u een particuliere woning of kamer? En heeft u problemen met uw woning, huurprijs of huurbaas? Dan kunt u een klacht indienen of een melding doen bij het gemeentelijk meldpunt.

Zorgelijke situatie

Meldpunt DiscriminatieAls u zich gediscrimineerd voelt op grond van uw herkomst, godsdienst, leeftijd, geslacht, handicap of chronische ziekte, seksuele gerichtheid, nationaliteit, burgerlijke staat of op welke grond dan ook, dan kunt u dit melden bij het meldpunt discriminatie.
Veilig ThuisMaakt u zich zorgen om kinderen? Of is er sprake van huiselijk
geweld? Bel Veilig Thuis op 0800 2000. Bel bij spoed altijd 112.

Hulpdiensten

PolitieMeldt u iets buiten kantooruren dat niet kan wachten? Bel 112 bij spoed. Geen spoed? Bel 0900 8844.
Meld Misdaad AnoniemMeld Misdaad Anoniem is een onafhankelijk meldpunt waar u anoniem een melding kunt doen. U blijft als melder onbekend.
BrandweerBel 112 bij spoed. Geen spoed? Bel 0900 0904. Zoals bij omgevallen bomen, vallende dakpannen, overstroming of waterschade.
AmbulanceBel 112 bij spoed. Is er geen levensgevaar? Dan kunt u ook uw huisarts bellen.
Spoedeisende meldingen

Voor spoedeisende meldingen tijdens kantooruren, zoals een overgelopen riolering of een omgevallen boom op de openbare weg, dan kunt u bellen naar (0315) 292 292.

Voor een spoedmelding buiten kantooruren, dan kunt het calamiteitennummer bellen: 06 10 93 28 92. Uitsluitend bij calamiteiten op het gebied van wegen, riolering, gladheid en storm.

Wat gebeurt er met uw melding?

De gemeente registreert en beoordeelt uw melding. Afhankelijk van de melding wordt deze in behandeling genomen met een afhandelingstermijn of de melding wordt voor beoordeling/afhandeling aan een gemeentelijke afdeling doorgegeven. Om op de hoogte te blijven van de afhandeling kunt u uw e-mailadres vermelden.