Verzoeken om Handhaving en meldingen
Ervaart u overlast of houdt iemand zich volgens u niet aan de regels. Spelen er zaken in uw omgeving waar u ons graag van op de hoogte brengt, of waarvan u wilt dat hier handhavend tegen wordt opgetreden? Dan kunt u hiervan ofwel een melding maken, ofwel een verzoek om handhaving indienen. Dit zijn twee verschillende processen. Hieronder lichten we het verschil tussen een melding en een handhavingsverzoek toe.
Het is overigens wel belangrijk om te weten of de (mogelijke) overtreding onder het bestuursrecht valt of onder het privaatrecht. Een privaatrechtelijk geschil gaat tussen burgers onderling, bijvoorbeeld over de perceelsgrens tussen u en uw buren. De gemeente is daarbij geen partij zullen in die situatie dus ook niet optreden. Bij een bestuursrechtelijk geschil is ook de overheid partij, bijvoorbeeld als iemand iets bouwt of gebruikt zonder een omgevingsvergunning.
Het maken van een (anonieme) melding
Iedereen kan een melding maken bij team Handhaving. In deze melding kunt u bijvoorbeeld aangeven waarvan u last heeft, of informatie met ons delen. Bij het maken van een melding is het niet noodzakelijk dat u uw naam of andere persoonsgegevens vermeldt. Als u graag een terugkoppeling op uw melding ontvangt, of bereid bent om een (telefonische) toelichting op uw melding te geven, is het natuurlijk wel belangrijk om uw contactgegevens in uw melding te noteren. Het maken van een melding is geen juridisch proces. Het draait bij het maken van een melding alleen om het kenbaar maken van informatie aan ons. Vervolgens bepalen wij wat wij doen met uw melding. Soms wordt informatie alleen ter kennisname aangenomen, kan er extra in een bepaald gebied worden gesurveilleerd, of wordt er bijvoorbeeld een gesprek met een inwoner gevoerd. De afweging wat er met informatie uit meldingen gebeurt, ligt bij team Handhaving.
Meldingen kunt u via onze website maken, via de button ‘Melding doen’.
Een verzoek om handhaving
U kunt de gemeente ook ‘dwingen’ om tegen een overtreding op te treden. Dan dient u een handhavingsverzoek in. De behandeling van een handhavingsverzoek is een juridisch proces, die rechten en plichten met zich meebrengt en lang kan duren. U mag er bijvoorbeeld vanuit gaan dat wij binnen een redelijke termijn een formeel besluit nemen op uw handhavingsverzoek. Dat is een recht wat u heeft. Een ander recht wat u heeft is dat u bezwaar kunt maken, wanneer u het oneens bent met ons besluit. Bij de plichten kunt u bijvoorbeeld denken aan het kenbaar maken van uw persoonsgegevens (u blijft dus niet anoniem, de ander moet zich namelijk kunnen verdedigen tegen het verzoek) en aan het volledig indienen van een handhavingsverzoek.
De redelijke termijn waarbinnen wij een besluit op een handhavingsverzoek moet nemen is 8 weken. Deze termijn mogen wij verlengen als het niet lukt om het handhavingsverzoek binnen 8 weken te behandelen. Ook is het mogelijk om de termijn op te schorten (vaak in overleg).
Een handhavingsverzoek moet aan een aantal eisen voldoen, pas dan wordt deze in behandeling worden genomen.
Een handhavingsverzoek moet u schriftelijk indienen. In uw brief zet u in ieder geval:
- uw naam en adres
- eventueel uw telefoonnummer en e-mailadres
- datum van uw verzoek
- dat u de gemeente verzoekt om handhavend op te treden
- een duidelijke omschrijving van de situatie waarbij regels worden overtreden
- uw handtekening
U kunt een handhavingsverzoek indienen als u er persoonlijk belang bij heeft dat de overtreder zich aan de regels houdt. Dit betekent dat u bijvoorbeeld wel een handhavingsverzoek kunt indienen als uw buren een te hoge schutting bouwen of geluidsoverlast veroorzaken, maar niet wanneer dit in een ander dorp gebeurt. Om te kunnen beoordelen of degene die het verzoek om handhaving indient wel belanghebbend is, is het niet mogelijk om anoniem een handhavingsverzoek in te dienen.
Uw handhavingsverzoek kunt u per post verzenden naar het college van B&W, Postbus 42, 7080 AA Gendringen, of per e-mail naar e-mailadres info@oude-ijsselstreek.nl.