Participatiebeleid
Waarom moeilijk doen als het samen kan? (Bron: Loesje)
Participatie en communicatie zijn onderwerpen die niet meer weg te denken zijn bij het beleid en de plannen van de gemeente. Beleid en plannen worden beter als de gemeente en inwoners samen optrekken. In het vastgestelde participatiebeleid van 15 december 2021 is dit beleid en de manier waarop het kan worden uitvoerig beschreven. Het beleid is tot stand gekomen na een onderzoek onder 466 inwoners, waarbij ook de gemeenteraad en organisatie zijn betrokken.
Lees een samenvatting van het beleid of het complete beleid. Het complete document voldoet niet aan de toegankelijkheidseisen.
Met participatie bedoelen we samenwerken, het op het juiste moment betrekken van inwoners bij beleid en plannen of inwoners het initiatief laten nemen. Als we weten wat er leeft bij onze inwoners, kunnen we ons beleid hier beter op afstemmen. Participatie betekent echter niet dat inwoners altijd blij zijn met de besluiten die we nemen. We participeren evenmin om bezwaren te voorkomen.
Bent u initiatiefnemer en wilt u weten hoe u omwonenden kunt betrekken? Bekijk het stappenplan.
De Omgevingswet en participatie
In 2022 is de Omgevingswet ingevoerd. De Omgevingswet beschrijft dat inwoners meer initiatief moeten kunnen nemen. En dat zij bij eigen initiatieven, zoals het bouwen van een schuur of dakkapel, zelf verantwoordelijk zijn voor het informeren en betrekken van de omwonenden. Ook is het belangrijk dat inwoners meer betrokken worden bij en meer invloed kunnen hebben op beleid en plannen. De gemeente Oude IJsselstreek ondersteunt inwoners en medewerkers bij het optimaal toepassen van de verschillende vormen van participatie.
Hoe het participatiebeleid moet worden uitgewerkt staat omschreven in de participatieverordening. Dat is een juridisch document, met afspraken over participatie die we hebben gemaakt met de raad en de inwoners.
Meer contact met inwoners
Het is voor de gemeente steeds moeilijker geworden om inwoners te bereiken. Traditionele communicatiemiddelen, zoals berichten in de krant, worden weinig gelezen. Ook online zit niet iedereen te wachten op berichten van de gemeente. De motivatie om deel te nemen aan participatietrajecten en vertrouwen in de gemeente is soms klein.
Op verschillende manieren proberen we meer contact te krijgen met onze inwoners.
Met informatiebijeenkomsten en het Platform Onze Oude IJsselstreek betrekken we inwoners op een laagdrempelige manier bij onze plannen en projecten. Zij kunnen ook online reageren op plannen. We koppelen ook meer terug over ‘wat’ er met de meningen van inwoners is gedaan. Dit zorgt voor een beter wederzijds vertrouwen en meer transparantie over onze plannen, producten en diensten.
Daarnaast gaan we met ’t Praotpunt op pad om de mening van onze inwoners te vragen over gemeentelijke plannen en projecten in hun eigen woonomgeving.
Aan ons inwonerpanel Oude IJsselstreek Spreekt tenslotte, leggen we een aantal keer per jaar vragenlijsten voor over de meest uiteenlopende gemeentelijke onderwerpen. Dit inwonerpanel bestaat uit 1418 panelleden.
Participatiecoach
In de toekomst wil gemeente Oude IJsselstreek meer samenwerken met inwoners. En we willen het makkelijker maken voor inwoners om zelf initiatieven op te pakken. Dat vraagt wat van de medewerkers van de gemeente en ook van de inwoners want elk project is anders. Soms zijn er veel mensen bij betrokken, soms weinig. Soms is het een onderwerp wat heel erg leeft onder inwoners en soms vinden inwoners het minder interessant. En het ene project heeft natuurlijk meer impact dat het andere. Het zal dus altijd maatwerk blijven.
De participatiecoach helpt collega’s van de gemeente en initiatiefnemers die willen communiceren over nieuwe plannen. Denk dan bijvoorbeeld aan een bouwproject of herinrichting van een plein. Heb je een vraag? Neem contact op met team communicatie via communicatie@oude-ijsselstreek.nl