Besluitenlijst 26 augustus 2025

Datum26-08-2025
Tijd9:30 - 14:00
Locatiespk-1.02 Collegekamer
VoorzitterLaura Werger
AanwezigenRia Ankersmit, Marco Bennink, John Haverdil, Janine Kock, Bob Konings en Laura Werger
AfwezigenRon Frerix en Ben Hiddinga
ToelichtingZaaknr. 1256996

1

 

 Vaststellen besluitenlijsten

1.1

 

 

Openbaar d.d. 8 juli 2025

Besluit: Akkoord.

1.2

 

 

Openbaar d.d. 15 juli 2025

Besluit: Akkoord.

1.3

 

 

Openbaar d.d. 22 juli 2025

Besluit: Akkoord

1.4

 

 

Openbaar d.d. 5 augustus 2025

Besluit: Akkoord.

1.5

 

 

Openbaar d.d. 12 augustus 2025

Besluit: Akkoord.

1.6

 

 

Openbaar d.d. 19 augustus 2025

Besluit: Akkoord.

2

 

 Collegebesluiten

2.1

 

 

Tweede Kamerverkiezing 29 oktober 2025 (LW/A. Bokma) (1256330) O

Raad: nee

Voorgestelde beslissing

  1. De locaties van de stembureaus vaststellen zoals in het Overzicht stembureaus Tweede Kamerverkiezing 29 oktober 2025 is aangegeven.
  2. Het tijdstip en locatie vaststellen voor het gemeentelijk stembureau op 30 oktober 2025 van 08.30 uur tot uiterlijk 21.00 uur in het gemeentehuis Staringstraat 25 Gendringen.

Samenvatting van de beslissing(en)
Op 29 oktober 2025 is de Tweede Kamerverkiezing. De locaties van de stembureaus voor deze verkiezingen worden op grond van de Kieswet door het college vastgesteld. Daarnaast wordt, op grond van de Nieuwe procedure vaststelling verkiezingsuitslagen, een gemeentelijk stembureau ingesteld. Het gemeentelijk stembureau houdt zitting op 30 oktober 2025 van 8.30 uur tot uiterlijk 21.00 uur in het gemeentehuis Staringstraat 25 Gendringen.

Besluit: Akkoord.

2.2

 

 

Beslissing op bezwaar besluit Woo-verzoek (LW/S. Jansen) (1256164) O

Raad: nee

Voorgestelde beslissing
Het bezwaarschrift d.d. 6 mei 2025 ontvankelijk, maar ongegrond verklaren en het bestreden besluit d.d. 9 april 2025 in stand te houden.

Samenvatting van de beslissing(en)
Door het bezwaarschrift ongegrond te verklaren en het bestreden besluit in stand te laten, wordt uitvoering gegeven aan de geldende wet- en regelgeving. De Commissie bezwaarschriften heeft ook geadviseerd het bezwaarschrift ongegrond te verklaren en het bestreden besluit in stand te laten. Voorgesteld wordt om dit advies van de Commissie bezwaarschriften op te volgen.

Besluit: Akkoord.

2.3

 

 

Vaststelling TAM-omgevingsplan ‘Kom Gendringen, locatie 

Veldweg 12A - 16' (RA/E. Dokter) (1253725) O

Raad: ja

Voorgestelde beslissing
Conform bijgevoegd raadsvoorstel en –besluit de raad voor te stellen het 

TAM-omgevingsplan “Kom Gendringen, locatie Veldweg 12A – 16’ (met identificatiecode planID NL.IMRO.1509.OP000002-VA01) vast te stellen.

Samenvatting van de beslissing(en)
Dit omgevingsplan voorziet in de realisatie van dertien grondgebonden woningen en twee appartementen. Het ontwerp-omgevingsplan heeft vanaf 5 juni 2025 zes weken ter inzage gelegen. Binnen deze termijn zijn geen zienswijzen ingediend. Ook is er geen aanleiding geweest om een ambtshalve wijziging aan te brengen op het ontwerp-omgevingsplan. Het college stemt in om het omgevingsplan ongewijzigd ter vaststelling aan te bieden aan de raad.

Besluit: Akkoord.

2.4

 

 

Beslissing op bezwaar wijzigen kozijn voorgevel (RA/B. Wolff) (1252655) O

Raad: nee

Voorgestelde beslissing

  1. Het bezwaarschrift tegen het besluit in Z2024-01545 ontvankelijk en ongegrond te verklaren;
  2. De motivering van het besluit in Z2024-01545 aan te vullen, door middel van herziening.

Samenvatting van de beslissing(en)
Door het bezwaarschrift ontvankelijk maar ongegrond te verklaren wordt uitvoering gegeven aan de huidige wet- en regelgeving. Verder wordt het advies van de commissie bezwaarschriften opgevolgd en het bestreden besluit in stand gelaten.

Besluit: Akkoord.

2.5

 

 

Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen gemeente Oude IJsselstreek 2025 (RA/D. Kolkman) (1249507) O

Raad: ja

Voorgestelde beslissing

  1. De huidige Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen gemeente Oude IJsselstreek uit 2014 in te trekken.
  2. De intrekking van de huidige Beheersverordening ter besluitvorming voor te leggen aan de gemeenteraad.
  3. In te stemmen met de nieuwe Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen gemeente Oude IJsselstreek 2025.
  4. De nieuwe Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen gemeente Oude IJsselstreek 2025 ter vaststelling aan te bieden aan de gemeenteraad.
  5. Mandaat te verlenen aan de begraafplaatsbeheerder voor de uitvoering van deze verordening.
  6. Mandaat te verlenen aan de medewerkers van Team Bedrijfsbureau (rol Ondersteuner) voor het bijhouden van de administratie van de begraafplaatsen op basis van deze verordening.
  7. Mandaat te verlenen aan de medewerkers van Team Groene Ruimte (rol Dienstverlener) voor:
  • het uitvoeren van onderhoud op de begraafplaatsen;
  • het doen delven of openen en sluiten van graven en het begraven;
  • het doen bijzetten of verstrooien van as;

op basis van deze verordening.

Samenvatting van de beslissing(en)
De huidige Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen stamt uit 2014 en is op een aantal punten niet meer actueel. Met deze nieuwe verordening zorgen we ervoor dat deze weer actueel is waardoor administratie, onderhoud en personele inzet op de begraafplaatsen verbeterd worden. Het college stelt de raad voor om de oude verordening in te trekken en de nieuwe Beheersverordening vast te stellen

Besluit: Akkoord.

2.6

 

 

Nota van uitgangspunten omgevingsplan Oude IJsselstreek deelgebied Kernen (RA/D. Jansen-R. Schottert) (1246036) O

Raad: ja

Voorgestelde beslissing

  1. De raad voor te stellen om de ingediende reactie conform bijgaande Reactienota te beantwoorden.
  2. Conform bijgevoegd raadsvoorstel en -besluit de raad voor te stellen om de Nota van uitgangspunten omgevingsplan Oude IJsselstreek deelgebied Kernen vast te stellen.

Samenvatting van de beslissing(en)
De Nota van uitgangspunten omgevingsplan Oude IJsselstreek deelgebied Kernen heeft zes weken ter inzag gelegen. Binnen deze termijn is er één reactie ingediend. De reactie geeft geen aanleiding om wijzigingen aan te brengen. Ook is er geen aanleiding geweest om een ambtshalve wijziging aan te brengen. Het college stemt in om de Nota van uitgangspunten omgevingsplan Oude IJsselstreek deelgebied Kernen ter vaststelling aan te bieden aan de raad.

Besluit: Akkoord.

2.7

 

 

Principeverzoek ‘Walseweg, Gendringen’ (RA/P. Pruijn) (1242028) O

Raad: nee

Voorgestelde beslissing
Geen medewerking te verlenen aan het verzoek om een woning toe te voegen op het perceel aan de Walseweg in Gendringen (Kadastraal: gemeente Gendringen, sectie K, nummer 486.)

Samenvatting van de beslissing(en)
Het college besluit om niet in te stemmen met het ingediende principeverzoek om een woning toe te voegen op een perceel aan de Walseweg in Gendringen. Het perceel staat kadastraal bekend als gemeente Gendringen, sectie K, nummer 486. Het voorliggende initiatief voldoet niet aan de voorwaarden van het Uitnodigingskader wonen buitengebied om een woning toe te voegen op een nieuw op te richten erf.

Besluit: Akkoord.

2.8

 

 

Herstelbesluit Exploitatieplan De Tuit (RA/B/. Dijkerman) (1240655) O

Raad: ja

Voorgestelde beslissing
De raad voorstellen om:

  1. Middels artikel 6:19 van de Algemene wet bestuursrecht artikel 5.5.5 ‘instandhoudingstermijn sociale koopwoningen’ in het Exploitatieplan De Tuit te laten vervallen om zo een achteraf ontstane omissie te repareren;
  2. Paragraaf 5.5 van het Exploitatieplan De Tuit (blz. 37) als toelichting op art. 5.5.5 overeenkomstig aan te passen.

Samenvatting van de beslissing(en)
Het college besloot op 28 januari 2025 onderdelen van de Doelgroepen-verordening betaalbare woningen gemeente Oude IJsselstreek 2023 buiten toepassing te verklaren. Als gevolg daarvan moest ook een omissie in het Exploitatieplan De Tuit worden gerepareerd. Het college besluit daarom nu de raad te laten besluiten deze omissie te herstellen en daarvoor artikel 5.5.5 van het Exploitatieplan De Tuit te laten vervallen. Artikel 6.19 van de Algemene wet bestuursrecht biedt hiervoor de ruimte.

Besluit: Akkoord.

2.9

 

 

Principeverzoek St. Mauritiuskerk Silvolde (JK-RA/R. Schottert) (1249111) O

Raad: nee

Voorgestelde beslissing

  1. Principe medewerking verlenen aan het verzoek om meer commerciële evenementen mogelijk te maken in de St. Mauritiuskerk in Silvolde.
  2. Hieraan als voorwaarden te verbinden dat de (commerciële) evenementen een lokaal georiënteerd karakter hebben.
  3. Hieraan als voorwaarde te verbinden dat de nieuwe mogelijkheden tot (commerciële) evenementen worden vertaald naar planologisch regels.
  4. De duur van deze medewerking te beperken tot een periode van drie jaar.

Samenvatting van de beslissing(en)
Het college besluit medewerking te verlenen aan het verzoek om meer commerciële evenementen mogelijk te maken in de St. Mauritiuskerk in Silvolde. Hier wordt als voorwaarden verbonden dat de (commerciële)  evenementen een lokaal georiënteerd karakter hebben. Dit dient vertaald te worden naar planologische regels in het omgevingsplan.

Besluit: Akkoord.

2.10

 

 

Begroting Sociaal Domein Achterhoek 2026 (MB-JK/P. Sikking) (1233245) O

Raad: ja

Voorgestelde beslissing
In te stemmen met de begroting 2026 Sociaal Domein Achterhoek (SDA).

Samenvatting van de beslissing(en)
De begroting voor het Sociaal Domein Achterhoek voor 2026 wordt vastgesteld. Deze begroting is gericht op hun reguliere taken. Na vaststelling kan het Sociaal Domein Achterhoek deze taken in 2026 uitvoeren.

Besluit: Akkoord.

2.11

 

 

Kaderstelling IKC Silvolde (MB/W. Dijkstra) (1228305) O

Raad: ja

Voorgestelde beslissing 

  1. De raad te informeren over het ‘Ambitiedocument IKC Silvolde 2025’ en de daarin opgenomen ruimtelijke en financiële kaders (hoofdstukken 5, 6 en 7);
  2.  De raad te informeren over de ‘Overeenkomst bouwheerschap IKC Silvolde 2025’ en de ‘Samenwerkingsovereenkomst oprichting en exploitatie IKC Silvolde 2025’;
  3. De raad voor te stellen om in te stemmen met de ruimtelijke en financiële kaders van het ‘Ambitiedocument IKC Silvolde 2025’ (hoofdstukken 5, 6 en 7;
  4. Onder voorbehoud van instemming van de raad met de ruimtelijke en financiële kaders, het ‘Ambitiedocument IKC Silvolde 2025’ vast te stellen;
  5. Onder voorbehoud van instemming van de raad met de ruimtelijke en financiële kaders van het ‘Ambitiedocument IKC Silvolde 2025’, de onder punt 2 genoemde overeenkomsten aan te gaan;
  6. Op grond van artikel 171 lid 2 van de gemeentewet, wethouder Bennink te machtigen deze overeenkomsten te ondertekenen;
  7. Te starten met de aanbestedings-, ontwerp- en realisatiefase van IKC Silvolde op de locatie Pastoor Bluemersplein 5 in Silvolde. 

Samenvatting van de beslissing(en) 
Het ‘Ambitiedocument IKC Silvolde 2025’ beschrijft de inhoudelijke en organisatorische ambities en daarnaast de financiële en ruimtelijke kaders van het te realiseren Integrale Kindcentrum (IKC) in Silvolde. Dit document is samen met het schoolbestuur Stichting Paraatscholen en de kinderopvangorganisatie HumanKind opgesteld. De raad wordt voorgesteld akkoord te gaan met de financiële en ruimtelijke kaders zoals verwoord in het Ambitiedocument (hoofdstukken 5, 6 en 7). Om met de aanbestedings-, ontwerp- en realisatiefase te kunnen starten gaat de gemeente twee overeenkomsten aan met beide partijen. De ‘Overeenkomst Bouwheerschap IKC Silvolde 2025’ betreft de aanbestedings-, ontwerp- en realisatiefase van het IKC waarbij Stichting Paraatscholen het bouwheerschap op zich neemt. De ‘Samenwerkingsovereenkomst oprichting en exploitatie IKC Silvolde 2025’ betreft de afspraken over inhoudelijke en organisatorische samenwerking en het dagelijks beheer en exploitatie van het IKC Silvolde.

Besluit: Akkoord.

2.12 

Formaliseren afspraken realisatie en exploitatie Flexwonen 

(RA/H. Leijssen) (1228215) UO tot 15 juli 2025

Raad: nee

Voorgestelde beslissing:

  1. Het aangaan van een aanvullende overeenkomst op de eerder gesloten samenwerkingsovereenkomst voor de realisatie en exploitatie van flexwoningen op 6 vastgestelde locaties, onder de voorwaarden en bedingen als opgenomen in bedoelde overeenkomst.
  2. Het aangaan van erfpachtovereenkomsten voor de 6 vastgestelde locaties voor de flexwoningen, onder de voorwaarden en bedingen als opgenomen in bedoelde overeenkomst.
  3. Het aangaan van een planschadeovereenkomst voor de realisatie en exploitatie van de flexwoningen, onder de voorwaarden en bedingen als opgenomen in bedoelde overeenkomst.
  4. Mandateren van de huidige portefeuillehouder (mw. Ankersmit) tot het ondertekenen van de voorliggende overeenkomsten als bedoeld in de beslispunten 1 t/m 3.


Samenvatting van de beslissing(en):
Na de gunning en de planologische procedure formaliseert de gemeente de afspraken over de realisatie van 41 flexwoningen op 6 locaties binnen de gemeente Oude IJsselstreek door het aangaan van een drietal overeenkomsten. Een overeenkomst die ziet op algemene afspraken over de realisatie, een overeenkomst om het erfpachtrecht voor de flexwoningen te regelen en een planschadeovereenkomst.

Besluit: Akkoord.

   
2.13 

DVO Beschut werk (JH/G. Rasing) (1177066) O

Raad: nee

Voorgestelde beslissing:

  1. Alle werkzaamheden rondom inwoners met een beschut werk indicatie uit te besteden, met uitzondering van het formeel werkgeverschap.
  2. Hiervoor een dienstverleningsovereenkomst Beschut werk met Laborijn aan te gaan.
  3. De dienstverleningsovereenkomst aan te gaan voor de periode van 1 september 2025 tot en met 31 juni 2028.
  4. De kosten voor de dienstverleningsovereenkomst te dekken uit het budget voor Beschut Werk.
  5. De directeur van Laborijn te mandateren en ondermandateren voor het uitvoeren van de werkzaamheden benoemd in de dienstverleningsovereenkomst beschut werk.
  6. De Stoer bv op te heffen wanneer alle huidige inwoners met een dienstverband in de bv niet meer verbonden zijn aan de bv.


Samenvatting van de beslissing(en):
Er wordt een dienstverleningsovereenkomst met Laborijn afgesloten waarbij de dienstverlening voor de inwoners met een beschut werk indicatie volledig uitgevoerd gaat worden door Laborijn, op het formele werkgeverschap na.

Besluit: Akkoord.

2.14 

Aanbesteding Soortenmanagementplan (SMP) (JK/A. Hofstad) (1183433) O

Raad: nee

Voorgestelde beslissing

  1. Een SMP op te stellen voor de kernen van de gemeente Oude IJsselstreek;
  2. Voor de aanbesteding van het SMP samen op te trekken met de andere Achterhoekse gemeenten;
  3. De gemeenteraad informeren door bijgevoegde memo naar de raad te sturen.


Samenvatting van de beslissing(en)
We starten samen met andere Achterhoekse gemeenten een Europese aanbesteding om één of meerdere partijen te selecteren die een SMP voor ons opstelt. Een ecologisch onderzoek (SMP) is een randvoorwaarde voor de warmtetransitie. Een SMP is nodig om te voldoen aan de voorwaarden voor een provinciale omgevingsvergunning. Door samen op te trekken met andere Achterhoekse gemeenten in de aanbestedingsprocedure drukken we de kosten. Middels een memo brengen we de raad op de hoogte van het hoe en waarom van de aanbesteding van het SMP.

Besluit: Akkoord.

  

Vastgesteld in de vergadering van 2 september 2025

André Putker                                       Laura Werger
locosecretaris                                       burgemeester