Kruispunt Slingerparallel / Oude IJsselweg Etten

Gemeente Oude IJsselstreek en Provincie Gelderland werken samen om de verkeerssituatie op het kruispunt Slingerparallel Oude IJsselweg te verbeteren. Doel is om de veiligheid voor alle weggebruikers op dit punt te verbeteren.

Op basis van verkeersonderzoeken, tellingen en gesprekken met betrokkenen is de verkeerssituatie op het kruispunt in beeld gebracht met alle risico’s daarbij. Er is een plan gemaakt gericht op het wegnemen van deze risico’s, zodat de verkeersveiligheid voor alle verkeersdeelnemers wordt verbeterd. Het plan bestaat uit twee delen (twee ‘sporen’) die met elkaar samenhangen. We nemen maatregelen op het kruispunt zelf. Daarnaast gaan we verkeer dat vanaf de Oude IJsselweg op het kruispunt komt, zo veel mogelijk beperken door onder meer een afsluiting.

Inwoners van Etten en omwonenden van het kruispunt hebben een brief ontvangen waarin de plannen worden toegelicht. Ook heeft de wethouder op 11 oktober tijdens de commissievergadering Fysieke Leefomgeving toelichting gegeven op het plan.

Naar aanleiding van de brief en ook tijdens het inloopmoment op 25 oktober bij de Klimpaal hebben wij vragen binnen gekregen. Ook zijn er een heleboel suggesties gedaan en zorgen besproken. 

Naar aanleiding van alle verzamelde informatie nemen we een tijdelijk verkeersbesluit. Wat deze proef inhoud is toegelicht in een tweede brief aan de inwoners van Etten.

Hieronder vindt u de meest gestelde vragen en de antwoorden daarop. U kunt zich ook aanmelden voor het online platform Onze Oude IJsselstreek. Hier vindt u de laatste informatie. Wanneer u een account aanmaakt kunt u zelf ook uw mening geven, reageren op vragen etc.

Te beantwoorden vragen project Slingerparallel (N317) – Oude IJsselweg (Etten)

De problematiek op het kruispunt is op te lossen door het kruispunt compacter en overzichtelijker te maken. Daarvoor is het nodig om maatregelen in het omliggende gebied te nemen, waardoor de hoeveelheid verkeer op de Oude IJsselweg van en naar het kruispunt afneemt. 

De gekozen oplossing verbetert de veiligheid van het hele kruispunt en zorgt ervoor dat fietsers de Slingerparallel via een brede middengeleider veilig gefaseerd over kunnen steken. En kan zoals het er nu uitziet in 2025 gelijktijdig met het geplande onderhoud aan de Slingerparallel worden uitgevoerd. 

Bovendien biedt de gekozen oplossing een goede basis om op termijn zo nodig aanvullende maatregelen te treffen in de vorm van verkeerslichten of een fietstunnel of -brug.

Wij verwachten van niet. De gekozen oplossing zorgt ervoor dat het kruispunt compacter en overzichtelijker wordt en fietsers de Slingerparallel beter en veiliger kunnen oversteken. Wij verwachten ook niet dat met deze maatregelen de snelheid op de Slingerparallel gaat verhogen. De linksaffers op de Slingerparallel kunnen pas veilig worden verwijderd als de hoeveelheid verkeer dat afslaat naar de Oude IJsselweg voldoende afneemt.  

De Slingerparallel zal de komende jaren naar verwachting drukker worden. Op basis daarvan worden maatregelen uitgewerkt om de doorstroming van het verkeer op de Slingerparallel optimaal te houden. Er staat een aanpassing aan de verkeerslichten gepland. 

Een fietstunnel of fietsbrug is alleen gericht op het verbeteren van de veiligheid van het overstekend fietsverkeer. Maar kan op termijn wel een goede aanvulling zijn op het compacter en overzichtelijker maken van het kruispunt en de maatregelen die ervoor zorgen dat het verkeer op de Oude IJsselweg afneemt. 

Aanleg van een fietstunnel of brug vergt tijd en is een ingewikkelde opgave waarbij het erg belangrijk is dat de tunnel of brug in een goede positie wordt geplaatst. Anders is het risico groot dat fietsers er geen gebruik van maken, omdat het te ver om is, omdat de helling te steil is of omdat de route ernaartoe onlogisch is. Het risico is dan dat fietsers alsnog over het kruispunt gaan oversteken, terwijl we dat niet veiliger hebben ingericht en er nog veel verkeer via de zijwegen gaat.

Deze oplossing vergt een grootschalige aanpassing van het kruispunt en heeft een forse impact op de omgeving. Het kruisingsvlak wordt groter en om het toekomstig te verwachten verkeersaanbod goed te kunnen afwikkelen zijn er op alle takken van het kruispunt meerdere opstelstroken nodig. Met verkeerslichten op het kruispunt alleen neemthet verkeer op de Oude IJsselweg verder toe. Deze weg is daarop niet ingericht en de verkeersonveiligheid van het langzame verkeer op de Oude IJsselweg neemt toe. 

Deze oplossing is in het verleden al een keer globaal onderzocht. Waarbij geconcludeerd is dat een eenvoudige 4-taks rotonde op het kruispunt de bestaande en toekomstig te verwachten verkeersintensiteiten niet kan verwerken. Daarvoor is een rotonde met meerdere rijstroken nodig. Het oversteken van fietsverkeer op zo’n rotonde leidt vaak tot onveilige situaties, zeker als fietsers in 2-richtingen gebruik maken van dezelfde oversteeklocatie. 

De oplossing met een rotonde vergroot de gelijkwaardigheid van daarop aansluitende wegen. Linksafslaan vanaf de N317 richting Oude IJsselweg en parallelweg N317 wordt gestimuleerd. Waardoor het gebruik van de Oude IJsselweg door niet bestemmingsverkeer toeneemt. Deze weg is daarop niet ingericht en de verkeersonveiligheid van het langzame verkeer op de Oude IJsselweg neemt toe. 

In het oorspronkelijke voorstel, zoals we dat ook op de inloopavond presenteerden, werden zowel de Heuvenseweg/Meesterijweg, als de Sint Lidwinastraat afgesloten. Besloten is om alleen de Sint Lidwinastraat af te sluiten als proef. Er zal altijd gezorgd worden voor een goede bereikbaarheid door hulpdiensten

Vragen die via de briefjes en de mails zijn binnengekomen, beantwoorden wij via deze lijst van vragen en antwoorden. Suggesties en opmerkingen nemen wij mee in onze beoordeling van de situatie

Een verkeersbesluit wordt gepubliceerd in het Gemeenteblad (voorheen Staatscourant); een melding hierover leest u in het Gemeentenieuws op de pagina Openbare Bekendmakingen; u kunt bezwaar maken op dit besluit gedurende 6 weken na publicatie

Deze oversteek is in het verleden juist verwijderd vanwege onveiligheid. Het is geen overweging om deze weer open te stellen

Daarbij beoordelen we gewenste en ongewenste effecten en wegen deze af. Zo zullen we voor en tijdens de proef bijvoorbeeld meten hoe de oversteekbaarheid van de Slingerparallel  voor fietsers is en zullen we meten of het autoverkeer zich niet verplaatst naar ongewenste routes