Op weg naar het duurzaamste fietspad van de gemeente Oude IJsselstreek

Het meest duurzame fietspad van de gemeente is bijna een feit; na een periode van intensieve samenwerking met onder andere Anacon Infra en NTP heeft de gemeente gekozen voor een fietspad dat bestaat uit biobased platen. Met het fietspad wordt een belangrijk doel gerealiseerd, namelijk de (school) route tussen Ulft en Silvolde verbeteren.

De gemeenteraad stemde eerder al in met het bestemmingsplan voor het fietspad. Naast de recreatieve waarde van het doortrekken van het fietspad Doesburg/Bocholt, is tevens sprake van een toegevoegde waarde als extra fietsroute van en naar Silvolde. Het fietspad voorziet in een veilige fietsroute naar het Almende College terwijl hiermee gelijktijdig de verkeersdruk uit het centrum van Silvolde afneemt. Dat er is gekozen voor Biobound Betonplaten is niet zonder reden. Deze platen zijn de meest duurzame optie en passen perfect binnen de ambitie om een milieuvriendelijk en onderhoudsarm fietspad aan te leggen. Bovendien is het voor de fietser een comfortabele ondergrond.

Wethouder Ria Ankersmit is enthousiast: “Het materiaal kennen we al – we hebben het eerder toegepast, maar toen in een andere context. Zo is biobound beton verwerkt in bloembakken en zitelementen, zoals bankjes. Dat we dit materiaal nu inzetten voor een duurzaam fietspad, is voor ons een primeur. Het vormt een volgende stap in de toepassing van duurzame innovaties binnen onze gemeente. Het uitvoerige proces dat hieraan voorafging, van materiaalonderzoek tot nauwe samenwerking tussen verschillende partijen, heeft daar in belangrijke mate aan bijgedragen. Juist dat maakt deze realisatie extra bijzonder.”

Het fietspad wordt hergebruikt

De betonnen fietspadplaten zijn gemaakt van 100% gerecycled grind en zand, gecombineerd met gerecycled olifantsgras. Hierdoor wordt niet alleen de CO₂-uitstoot aanzienlijk verminderd, maar is ook circulariteit een belangrijk uitgangspunt.  De fietspaden krijgen namelijk aan het einde van hun levensduur een nieuw doel. De materialen worden hergebruikt als secundaire grondstoffen voor nieuwe, hoogwaardige betonproducten. Zo blijft het proces circulair: van productie naar gebruik en weer terug. Inmiddels is de bestaande, niet draagkrachtige ondergrond van het fietspad verwijderd. De vrijgekomen grond is benut om laaggelegen delen in de omgeving op te hogen. Het cunet is vervolgens aangevuld met zand dat afkomstig is uit andere gemeentelijke projecten. Zo wordt op een circulaire manier gewerkt en blijven transport en afval tot een minimum beperkt.

Het fietspad is naar verwachting in oktober klaar voor gebruik en zal later feestelijk geopend worden in samenwerking met het Almende College.