Voorwaarden eenmalige trouwlocatie
Vereisten trouwlocatie
- De trouwlocatie moet voldoen aan alle veiligheidsvereisten, waaronder de brandveiligheid van de locatie, de benodigde vergunningen en verzekeringen.
- De trouwlocatie is beschikbaar vanaf een uur voor de ceremonie tot een uur na de ceremonie.
- De trouwlocatie mag niet in strijd zijn met de openbare orde of goede zeden.
- In de locatie geldt tijdens de huwelijksvoltrekking een rookverbod.
- Als u wilt trouwen in een gebouw met een religieuze bestemming (bijvoorbeeld een kerk, moskee of synagoge), moet het burgerlijk huwelijk voor het religieuze huwelijk plaatsvinden. Het burgerlijk huwelijk en het religieuze huwelijk mogen niet door dezelfde persoon uitgevoerd worden. Wel mogen beide ceremonies gehouden worden in een religieus gebouw.
- Het bruidspaar, de getuigen en de trouwambtenaar dienen (voldoende) beschermd te zijn tegen de weersinvloeden.
- Het is toegestaan om de huwelijksvoltrekking in de openlucht te laten plaatsvinden. Bij calamiteiten moet er binnen 50 meter een overdekte uitwijkmogelijkheid zijn. De trouwambtenaar bepaalt of er buiten getrouwd kan worden.
- Als de locatie weersgevoelig is, heeft het bruidspaar een alternatieve locatie waarnaar kan worden uitgeweken bij slecht weer. Deze ligt op het perceel dat aangewezen is in het aanwijzingsbesluit.
- Houd rekening met voldoende parkeergelegenheid.
- Op de locatie zijn toiletten, voldoende verlichting, tafels en stoelen aanwezig. Evt. dient de ruimte verwarmd te worden.
- De trouwlocatie is tijdens de huwelijksvoltrekking voor iedereen toegankelijk (ook voor mindervaliden) en het huwelijk wordt in de openbaarheid voltrokken.
- Pand moet voldoen aan de huidige veiligheidseisen, overeenkomstig de richtlijnen van de brandweer, in ieder geval voor wat betreft de bouwconstructie, vluchtwegen en brandblusapparaten.
Eventueel benodigde vergunningen
Het is de verantwoordelijkheid van het bruidspaar en de eigenaar / beheerder van de locatie om te achterhalen of er een vrijstelling mogelijk is of dat er een vergunningsplicht geldt. Op de site van de gemeente Oude IJsselstreek vindt u hiervoor een toetsingslijst. Zie onze site www.oude-ijsselstreek.nl.
Alcohol is niet toegestaan zonder alcoholwetvergunning. Voor meer informatie: horeca@oude-ijsselstreek.nl
Voor het brandveilig gebruik van het gebouw m.b.t. het aantal personen kunt u contact opnemen met balievergunningen@oude-ijsselstreek.nl
M.b.t. de eisen voor geluid kunt u contact opnemen met balievergunningen@oude-ijsselstreek.nl
Aansprakelijkheid
De gemeente is niet aansprakelijk voor:
- Schade op locatie op de huwelijksdag.
- Als de trouwlocatie niet tijdig of niet volledig beschikbaar is voor de huwelijksplechtigheid.
- De gang van zaken op de huwelijksdag buiten de ceremonie om.
- Letsel aan personen of schade aan het gebouw(en)/interieur, tuin, plantenkas, pand.
De eigenaar/beheerder van de/het locatie/gebouw is verantwoordelijk voor de (brand)veiligheid, toegankelijkheid en voor het regelen van voldoende parkeerfaciliteiten. De gemeente kan hier niet aansprakelijk voor worden gesteld.
Voltrekking huwelijk/geregistreerd partnerschap
- Elke locatie wordt slechts voor de duur van de ceremonie aangewezen als “Huis der gemeente”
- Het bruidspaar is verantwoordelijk voor het reserveren van de trouwlocatie.
- Er is geen bode/gastvrouw aanwezig vanuit de gemeente.
- De eigenaar/beheerder houdt zich aan alle afspraken en regels ten aanzien van het sluiten van een huwelijk naar burgerlijk recht. Zie het Burgerlijk Wetboek Boek 1 Titel 5
- Tijdens de plechtigheid worden geen alcoholhoudende dranken verstrekt en/of genuttigd.
Trouwambtenaar
- De trouwambtenaar heeft de leiding over de huwelijksceremonie (dus niet de eigenaar/beheerder van de locatie).
- De veiligheid van de trouwambtenaar moet zijn gewaarborgd.
- Voor de trouwambtenaar is een ruimte beschikbaar om zich om te kleden met een spiegel
- De locatie heeft een kleedruimte voor de trouwambtenaar om persoonlijke spullen op te bergen.
- Het bruidspaar en/of eigenaar/beheerder van de locatie zorgt voor de aanwezigheid van een spreekstoel en tekentafel en voor de benodigde geluidsinstallatie/microfoon.