Melden nieuwe partijen
Politieke partijen hebben een naam, een zogenaamde aanduiding. Deze moet geregistreerd worden bij het gemeentelijk centraal stembureau om deze boven de kandidatenlijst én het stembiljet te mogen zetten. Voor de gemeenteraadsverkiezing van 18 maart 2026 kan een partij uiterlijk 22 december 2025 een registratieverzoek indienen.
Inleveren registratieverzoek
Een politieke partij is een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid. Dit kunt u via de notaris oprichten. De notaris maakt een notariële akte met statuten op. De partij moet ook worden ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel.
U doet vervolgens een verzoek via een registratieformulier (model G1-1). U stuurt een kopie van de notariële akte van de statuten mee en een bewijs van betaling van de waarborgsom (€ 112,50). Deze moet ook uiterlijk 22 december 2025 ontvangen zijn bij de gemeente.
Het verzoek wordt beoordeeld door het centraal stembureau. U ontvangt een besluit.
U hoeft geen registratieverzoek te doen:
- Als de aanduiding al is geregistreerd bij de vorige gemeenteraadsverkiezing en er toen een geldige kandidatenlijst is ingeleverd.
- Als een partij meedoet met dezelfde aanduiding die al in het landelijke of provinciale register staat.
- Als de partij geen naam heeft en meedoet met een blanco lijst.
Geen registratie
Het registreren van een aanduiding is niet verplicht. Wilt u geen aanduiding registreren en toch meedoen? Dat kan met een zogenaamde blanco lijst. In dat geval komt alleen een nummer boven uw lijst te staan.
Meer informatie of het maken van een afspraak
Voor meer informatie of het maken van een afspraak kunt u contact opnemen met het team Verkiezingen. U kunt ons via het centrale nummer bereiken (0315) 292 292. U kunt ook een e-mail sturen naar verkiezingen@oude-ijsselstreek.nl
Ondersteuningsverklaringen
Een ondersteuningsverklaring is een schriftelijke verklaring van een kiesgerechtigde die verkiezingsdeelname van een partij ondersteunt. De kiesgerechtigde vult hiervoor een formulier in op het gemeentehuis en toont zijn identiteitsbewijs aan een ambtenaar.
Bij de lijst worden schriftelijke verklaringen van ondersteuning overgelegd, waarop de kandidaten op dezelfde wijze en in dezelfde volgorde worden vermeld als op de lijst. Het minimum aantal te overleggen verklaringen bedraagt 20.
Voor de gemeenteraadsverkiezing van 18 maart 2026 kunnen ondersteuningsverklaringen afgelegd worden van maandag 19 januari 2026 tot en met maandag 2 februari 2026. Het afleggen van ondersteuningsverklaringen kan tijdens openingstijden van het gemeentehuis.