Jaarverslag klachtenbehandeling 2023

Op grond van de wet moet de gemeente zorgdragen voor een goede klachtbehandeling. Soms bent u als inwoner niet tevreden over de bejegening vanuit de gemeente en dient u een klacht in. Op 7 mei 2024 is het Jaarverslag klachtenbehandeling over het jaar 2023 aan het college aangeboden. Uw klachten kunnen concrete en bruikbare informatie opleveren waardoor wij onze dienstverlening kunnen verbeteren. Dit leest u ook terug in de aanbevelingen bij het jaarverslag. 

In 2023 zijn 37 klachten (2022: 30) binnengekomen die aan de klachtencoördinator zijn voorgelegd. In bijna alle gevallen is de klacht telefonisch of per e-mail/schriftelijk afgehandeld zonder dat er een officiële hoorzitting heeft plaatsgevonden. De klachtencoördinator streeft ook altijd naar een laagdrempelige, praktische oplossing zonder daarbij uiteraard de aard/ernst van de klacht uit het oog te verliezen. 

U kunt een klacht schriftelijk, mondeling, per e-mail, telefonisch of via het klachtenformulier op onze website indienen. De gemeente vindt het belangrijk dat klachten vormvrij ingediend kunnen worden zodat er geen drempels opgeworpen worden. Het klachtenformulier op de website van de gemeente werd veruit het vaakst, bij 27 van de 37 klachten (73%), gebruikt om een klacht in te dienen. De aard van de klachten was in 2023 zeer divers; in de meeste gevallen ging het over (gebrekkige) communicatie of het niet-ontvangen van een reactie.   

In de praktijk gaat het overigens niet alleen om klachten die worden ingediend tegen medewerkers van de gemeente Oude IJsselstreek, maar ook om klachten over het beleid of andere organisaties. De gemeente streeft naar een goede afwikkeling van uw klacht. Als u het toch niet eens bent met de uitkomst van de klachtbehandeling dan kunt u een verzoek indienen bij de Nationale Ombudsman. De klachtencoördinatoren bezoeken in de regel jaarlijks het congres van de Nationale Ombudsman om de informatievoorziening op peil te houden. 

In totaal zijn er in 2023 8 verzoekschriften behandeld door de Nationale Ombudsman. In veel gevallen gaat het hierbij echter om verzoekschriften die niet eerst aan de klachtencoördinator zijn voorgelegd. Van die 8 verzoekschriften, heeft de Nationale Ombudsman in alle gevallen geen aanleiding gezien om een onderzoek in te stellen. Vaak zijn klagers terugverwezen naar de gemeente. 

Lees het volledig jaarverslag over de klachtenbehandeling 2023